Microsoft aan de telefoon?

Deze week zag ik een nieuwsbericht dat helpdeskfraudeurs dit jaar tot nu toe al (omgerekend) 2,8 miljoen euro hebben buit gemaakt in Australië. Deze fraudeurs zijn de zogenaamde “Microsoftmedewerkers” die te pas en onpas bellen met de mededeling dat de computer gehackt zou zijn, besmet is met kwaadaardige software of niet goed zou functioneren. Ze bieden het slachtoffer aan te helpen met het oplossen van de problemen en vragen het slachtoffer een actie uit te voeren zoals een bepaalde website te openen, software te downloaden (soms zelfs tegen betaling) of toegang te geven tot de computer. Dit bericht ging toevallig over Australië, maar ze zijn wereldwijd actief.

Dat er fraudeurs bellen is niet iets nieuws, maar ze worden net als andere (cyber)criminelen steeds beter in het vinden van manieren om hun doel te bereiken. En ik moet toegeven dat ik mij wel kan voorstellen dat mensen het verhaal wat wordt verteld geloven. De fraudeurs komen heel overtuigend maar ook heel dwingend. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik nadat ik de eerste beller had opgehangen werd teruggebeld door de “manager” die mij vroeg waarom ik had opgehangen en een verhaal afvuurde over de computerproblemen die opgelost moesten worden etc.  Dit geeft al aan hoe ver ze gaan in het bereiken van hun doel. Uiteraard heb ik het gesprek met beller nummer twee, nadat ze haar verhaal had gedaan, ook opgehangen zonder gehoor te geven aan haar vraag om mee te werken.

Een paar tips om deze fraudeurs te herkennen:

  • Microsoft zal nooit uit zichzelf contact opnemen met eindgebruikers/consumenten
  • Het gesprek verloopt vaak op dwingende toon
  • Bij doorvragen over hoe zij weten dat er problemen zouden zijn en hoe zij aan contactgegevens zij gekomen proberen ze het gesprek weer naar de zogenaamde “problemen” te sturen.

Mocht u een “Microsoftmedewerker” aan de telefoon hebben dan kan het leuk zijn om het spelletje mee te spelen, maar voer de instructies die u krijgt in ieder geval nooit uit! Mijn ervaring is dat het gesprek abrupt wordt afgekapt zodra u zegt dat het gesprek getraceerd wordt. Microsoft geeft zelf ook aan dat zij nooit de eindgebruikers bellen en adviseren slachtoffers dan ook melding te maken bij de politie. 

Een paar tips mocht u toch slachtoffer zijn van deze “Microsoft”-scam en een link hebben geopend of software geïnstalleerd:

  • Verbreek de internetverbinding van de computer
  • Wijzig al uw wachtwoorden
  • Scan de computer met een goede virusscanner

In het geval u een betaling heeft gedaan naar de fraudeurs of u heeft uw creditcard gegevens op een website achtergelaten neem dan direct contact op met uw bank of creditcardmaatschappij.