Assist 2017-12-03T12:17:59+00:00
We hebben een ‘extreem goede’ partner nodig die zich realiseert dat ICT de toekomst van de waarde van onze bedrijven bepaalt.
Matteo Smit - Manager Innovatie en Optimalisatie, Assist

Business case
Sinds 2007 opereert Assist op de markt met een concept waarbij partijen worden geholpen om gezondheidszorg tegen lagere kosten te leveren. De in Den Bosch gevestigde organisatie wordt (mede-)eigenaar van (thuis)zorginstellingen die dan gaan werken binnen het concept van Assist. Op dit moment vallen 9 zorgorganisaties onder haar verantwoordelijkheid. En dat aantal groeit. “Wij weten hoe we een zorgorganisatie winstgevend kunnen maken,” zegt Matteo Smit. “Aan zorgkwaliteit gaat in dat proces niets verloren. Maar… het gebeurt wel op onze voorwaarde, zodat de bedrijven ook echt toekomstbestendig blijven. Dat geldt ook voor ICT. Sterker nog: ICT is een sleutelfactor om winstgevend te kunnen zijn.”

Vanaf de eerste dag werkt Assist intensief samen met Parentix. “We hebben een ‘extreem goede’ partner nodig die zich realiseert dat ICT de toekomst van de waarde van onze bedrijven bepaalt,” vervolgt Matteo. “De randvoorwaarden dienen uitmuntend te zijn. In 2007 hebben we ons eerste bedrijf ondergebracht bij Parentix. Dat ging om applicatiehosting met Exact Synergy. We hebben toen duidelijk gemaakt dat we willen groeien naar meer. Online moet online zijn. Ik moet er niet aan denken dat we er ooit uit zouden kunnen liggen. We willen daarin compleet ontzorgd worden. Vergelijk het maar met een auto. Die moet rijden. Alleen willen wij niet verantwoordelijk zijn voor alles wat onder de motorkap gebeurt.”

Matteo legt uit dat de zorgmarkt financieel enorm onder druk staat. “De overheidsvergoedingen gaan omlaag en dat betekent – willen wij het zelfde rendement behouden binnen ons concept – dat we op een aantal punten moeten bezuinigen. Waar we niet op kunnen (en willen!) besparen is de zorg zelf. Geen enkele concessie is bespreekbaar. Ook op personeel kun je niet minderen. Immers, medewerkers zijn aan een CAO gebonden. We kunnen echter wel naar de inrichting van onze ICT kijken. Een voorbeeld: besparen door een andere type storage toe te passen, dan hebben wij – gezien onze omzetten – al iets heel wezenlijks te pakken. Zo kun je er enerzijds voor kiezen om een mail binnen 0,2 seconde verstuurd te laten worden, maar… What’s The Difference als dit pas na 2 seconden gebeurt? Eigenlijk willen we dus mindere kwaliteit afnemen….”

Volgens Matteo wordt Parentix niet als leverancier gezien maar als partner. “Je móet dat zo beschouwen als je met een concept werkt. En door het met elkaar over dit soort vraagstukken te hebben, kun je je concept in stand houden. Belangrijk daarbij is om altijd goede en geformaliseerde afspraken te maken. Maar, een partner moet ook weten wat onze ambitie is. We rekenen erop dat deze meegroeit. We vertrouwen op Parentix dat zij de bouwstenen creëert om ons binnen de zorgmarkt te kunnen laten excelleren. Ja, we hebben dus hoge verwachtingen.”

Toch was het voor Parentix ‘even wennen’ om de vraag te ontvangen om minder kwaliteit te leveren (dus van 0,2 naar 2 seconden…). Matteo: “Wij kennen Parentix als een organisatie die het beste levert. Als er echter verschillende niveaus in het portfolio zouden worden aangebracht, dan is er een breder aanbod waaruit de klant dan kan kiezen. Zo willen wij dat lagere niveau. Dat was er initieel niet. Tegelijkertijd zien we wel flexibiliteit. Men gaat dat voor ons oplossen. Precies daar zit de essentie van de samenwerking. En zo hoort het ook. Parentix is namelijk niet onze leverancier, ze is onze partner. En partners gaan onvoorwaardelijk voor elkaar door het vuur.”

Hosted oplossing
De negen zorgorganisaties die onder de verantwoordelijkheid van Assist vallen maken gebruik van vele applicaties op het complexe platform. Exact Globe voor de (salaris)administratie, Exact Synergy voor documentenbeheer en overige processen, QicsPlanner of Nedap voor het plannen van alle medewerkers bij patiënten en een uitgebreid datawarehouse dat het management inzicht geeft bij het aansturen van de verschillende afdeling en organisaties. Daarnaast maakt Hosted Office onderdeel uit van de diensten en wordt gebruik gemaakt van Hosted Exchange in combinatie met allerlei clients. Zo werkt een aantal van de zorgverleners met iPads die geïntegreerd zijn met het hosted platform voor mail en planning.

Om de uitrol van nieuwe releases van Exact of het datawarehouse in goede banen te leiden is een test & acceptatie platform onderdeel van het geheel. Periodiek zorgt het Parentix team voor een verversing van de testdatabases en installatie van een nieuwe release, waarna de verschillende applicatiebeheerders van elke zorgorganisatie uitgebreid de functionele wensen kunnen testen en afstemmen met de betreffende softwareleverancier. De functionele implementatie wordt veelal uitgevoerd door het interne implementatieteam van Assist, ondersteunt door consultants van It’s Us en Qics. De technische implementatie, periodieke updates en beheer wordt door het engineering team van Parentix uitgevoerd en is onderdeel van de standaard dienstverlening.

In totaal vertrouwen ruim 300 backoffice medewerkers, 15.000 zorgverleners en 40.000 klanten zeven dagen per week op het zorgplatform dat Parentix aanbiedt en ondersteunt.“Het is te merken dat Parentix specialist is in het online brengen én houden van complexe applicaties. De nummer 1 Exact hoster van Nederland word je niet zomaar en dagelijks wordt dat bewezen door het deskundige team van engineers. Ik ben blij dat we partners zijn, het helpt ons om actief te ondernemen in de zorgmarkt” besluit Matteo Smit.

X